Tips bij het stoppen met blowen

Hoewel artsen lange tijd hebben beweerd dat blowen softdrugs betreft en derhalve niet verslavend is, weten veel mensen die stoppen met blowen wel beter. Ook bij het stoppen met blowen kunnen afkickverschijnselen optreden.

Stoppen met blowen kan best lastig zijn. Dat is ook niet vreemd. Artsen vonden lange tijd dat de verslavingsfactor van softdrugs wel meeviel. Maar het THC gehalte in cannabis is de laatste jaren zo enorm gestegen dat het wel degelijk verslavend werkt. Zo zeggen veel mensen die zijn gestopt met blowen dat zij de eerste dagen moeite hadden met slapen, onrustig waren en moeite hadden met concentreren. Het is dan ook niet voor niets dat niet iedereen slaagt in het stoppen met blowen.

 

Een andere factor is de tabak die vaak in een joint zit. De nicotine die in tabak zit is zeer verslavend. Wanneer je stopt met blowen en verder niet rookt, dan stop je dus eigenlijk ook met roken. Dit kan het stoppen met blowen extra lastig maken. Mensen denken vaak dat zij weer een joint kunnen roken wanneer zij een hele tijd niet geblowd hebben. Maar juist hier zit de valkuil. Wanneer men de joint als beloning gaat zien voor een hele tijd niet blowen, dan zal er juist extra veel waarde gehecht worden aan het blowen en het stoppen met blowen zal dan ook vaak mislukken.

 

 

Afkickverschijnselen bij stoppen met blowen

Bij het stoppen met blowen kunnen veel afkickverschijnselen optreden die ook optreden bij het stoppen met roken. Men kan in de eerste dagen bijvoorbeeld snel geïrriteerd raken. Iemand kan erg last hebben van stemmingswisselingen. De persoon voelt zich dan het ene moment vrolijk, en het volgende moment bedroefd. Ook hebben veel mensen die stoppen met blowen de eerste nachten problemen met slapen. Er wordt onrustig geslapen of er is sprake van nachtmerries. Soms kan men zelfs helemaal niet slapen. Nachtelijk zweten is een ander verschijnsel waar veel met die stoppen met blowen last van hebben. Soms is er ook sprake van een depressief gevoel of lusteloosheid.

 

De afkickverschijnselen kunnen op zichzelf een reden zijn om maar niet met blowen te stoppen. Maar bedenk je wel dat deze afkickverschijnselen juist worden veroorzaakt door het blowen. Bij het stoppen met blowen verdwijnen deze afkickverschijnselen na enkele dagen tot weken.

 

 

Tips bij het stoppen met blowen

Wanneer je bent gestopt met blowen en je hebt dagelijks geblowd, dan zul je nog best wel eens last hebben van een moeilijk moment. Een moment waarin je behoefte hebt om te blowen. Het is belangrijk om je op een dergelijk moment bewust te zijn van het feit dat deze drang juist door het blowen wordt veroorzaakt. Wanneer je serieus wilt stoppen met blowen zul je dus niet aan deze drang toe moeten geven.

 

Het kan verstandig zijn om tijdens de stoppoging flink wat afleiding te zoeken. Sporten, zoals hardlopen of een stuk fietsen, is een goede afleiding. Van sporten wordt je fysiek sterker, wordt je conditie beter en zweet je ook afvalstoffen van het blowen uit je lichaam. Je krijgt meer zelfvertrouwen van het sporten en dat helpt weer bij het stoppen met blowen.

 

Het kan voor veel mensen met een blowende vriendenkring verstandig zijn om tijdelijk deze vrienden even niet te zien. In het begin kan het namelijk erg verleidelijk zijn om toch een trekje van de joint te nemen. Zeker na een paar dagen of weken niet blowen. Voor veel mensen geldt echter dat ze het niet bij die ene joint kunnen laten en al snel weer dagelijks beginnen te blowen.