Stoppen met roken tips

Stoppen met roken gaat niet iedereen even gemakkelijk af. Bij het stoppen met roken kunt u zelfs last krijgen van heftige ontwenningsverschijnselen, zoals slecht slapen, rusteloosheid en concentratieproblemen. Dit artikel voorziet u van diverse tips om het stoppen met roken u zo gemakkelijk mogelijk te maken.

 

De ontwenningsverschijnselen bij het stoppen met roken

Gedurende de tijd dat u rookte is het lichaam aan het roken gewend geraakt. Wanneer u plotseling stopt met roken, verandert de situatie voor uw lichaam. Omdat het lichaam min of meer afhankelijk is geraakt van het roken, zult u ontwenningsverschijnselen ervaren nadat u bent gestopt.

 

De ernst van de ontwenningsverschijnselen kunnen van persoon tot persoon verschillen. Voor de enige persoon zal het stoppen van een leien dakje gaan, terwijl het een ander door de heftige ontwenningsverschijnselen maar niet lukt om definitief met roken te stoppen. Ook is er bij veel ontwenningsverschijnselen sprake van een overlap. Het één kan het ander oproepen. Gelukkig worden de ontwenningsverschijnselen over het algemeen na een paar dagen een stuk minder heftig. Volhouden wordt voor veel mensen op dat moment ook gemakkelijker.

 

De kans is aanwezig dat u in de eerste dagen na het stoppen slecht slaapt. U slaapt moeilijk in, ligt de hele tijd wakker of wordt meerdere malen per nacht zwetend wakker. Het kan zijn dat u na het stoppen tijdelijk meer gaat dromen of dat dromen een beetje vreemd zijn in de eerste dagen. Slecht slapend zal vanzelfsprekend een negatieve invloed hebben op uw stemming overdag.

 

Overdag kunt u erg ongeduldig en rusteloos zijn. Soms hoeft er maar een klein dingetje te gebeuren en u bent al boos. Duizeligheid, somberheid en concentratieproblemen zijn ook bekende ontwenningsverschijnselen bij het stoppen met roken.

 

Omdat nicotine lichamelijk verslavend is, kan het lichaam in de eerste dagen constant gaan zeuren om nicotine. Dit kan het stoppen met roken lastig maken. Want u zult immers wel moeten volhouden wanneer u definitief van het roken af wilt.

 

 

Stoppen met roken tips

Omdat het stoppen met roken erg lastig kan zijn, zal dit artikel u enkele tips geven voor bij het stoppen met roken. Allereerst is het belangrijk om lastige situaties of situaties waarin u wordt verleid om te roken te vermijden. Natuurlijk zult u dit niet tot in de eeuwigheid hoeven blijven doen, maar vooral in de eerste dagen na het stoppen met roken is het belangrijk dat het zo gemakkelijk mogelijk blijft voor u.

 

Ook is het goed om te onthouden dat het is goed is dat de ontwenningsverschijnselen er zijn. Het betekent dat uw lichaam zich aan het herstellen is. Het kan lastig zijn om zich hieraan te blijven herinneren op het moment dat de trek naar een sigaret groot is, maar vergeet niet dat de vervelende ontwenningsverschijnselen juist worden veroorzaakt door de sigaret. Wilt u dat het stopt, dan zult u het patroon moeten doorbreken.

 

Voor sommige mensen zal het roken eerst afbouwen gemakkelijker zijn dan ineens stoppen met roken. Dit afbouwen kan worden ondersteund met nicotinevervangers. Nicotinevervangers zijn er in te vorm van pleisters, tabletten en kauwgom. Hoewel u met nicotinevervangers nog steeds nicotine in uw lichaam krijgt, kunnen ze het stoppen toch gemakkelijker maken. U leert immers ook de gewoonte om een sigaret aansteken af wanneer u op de momenten van heftige trek een nicotinevervanger gebruikt.

 

Meestal is het goed om de trek in de sigaret gewoon uit te zitten. Probeer rustig te ademen en ga door met waar u mee bezig was. Trek komt en gaat over het algemeen in vlagen. Heftige trek is over het algemeen binnen enkele minuten weer voorbij.