Stoppen met roken: de eerste dagen

Wanneer je stopt met roken, zijn de eerste paar dagen het moeilijkst. Je gedrag en discipline op deze eerste dagen zijn echter wel bepalend voor of het stoppen met roken gaat lukken. Dit artikel geeft enkele tips om die eerste paar dagen relatief goed door te komen.

 

Stoppen met roken: de eerste twee dagen

De eerste twee dagen zul je er het meest aan worden herinnerd dat je bent gestopt met roken. Je kunt op deze dagen last hebben van de volgende ontwenningsverschijnselen:

 

  • Een lusteloos gevoel
  • Veel trek in een sigaret
  • Slecht concentreren
  • Slecht slapen
  • Alles is te wijten aan het stoppen met roken

 

 

Stoppen met roken: een lusteloos gevoel

De eerste paar dagen kun je last hebben van een lusteloos en futloos gevoel. Je hebt nergens zin in en je hebt nauwelijks motivatie om iets te ondernemen. Dit is een kwestie van de tijd uitzitten. Dit gevoel gaat meestal na een aantal dagen weg. Je kunt eventueel voordat je stopt met roken beginnen met het dagelijks innemen van Sint Janskruid. Sint Janskruid gaat eventuele depressieve gevoelens tegen.

 

 

Stoppen met roken: veel trek in een sigaret

Je kunt die eerste paar dagen extra veel trek hebben in een sigaret. Maar probeer de verleiding te doorstaan. Wanneer je een sigaret zou opsteken, blijft de trek in nicotine alleen maar bestaan. Je houdt met het roken van een sigaret namelijk de nicotineverslaving in stand. Bovendien wil je na het roken van een sigaret altijd een volgende. Je kunt proberen de trek in een sigaret iets te verminderen met valeriaantabletten of valeriaanthee.

 

 

Stoppen met roken: slecht concentreren

Veel mensen kunnen zich slecht concentreren op de eerste paar dagen nadat zij gestopt zijn met roken. Zij hebben de neiging dit te wijten aan het stoppen met roken. Een goede tip is om bij een slechte concentratie jezelf te herinneren dat de slechte concentratie juist komt door het roken zelf en niet door het stoppen met roken.

 

 

Stoppen met roken: slecht slapen

Ook kunnen sommige mensen slecht slapen als zij net gestopt zijn met roken. Voor een goede nachtrust kun je proberen om valeriaantabletten in te nemen of om valeriaanthee te drinken voor het slapen gaan. Van de valeriaantabletten mag je er maximaal drie per dag innemen.

 

 

Alles is te wijten aan het stoppen met roken

De eerste dagen zul je een sterke neiging hebben om alles wat fout gaat, te wijten aan het stoppen met roken. Het was voor je gevoel niet het juiste moment. Bedenk je telkens wanneer je deze neiging hebt, dat het roken een hardnekkige verslaving is die op alle manieren probeert om je in de val te lokken.

 

 

Stoppen met roken: na 48 uur is het ergste voorbij

Gelukkig is het ergste na 48 uur voorbij. De meeste mensen voelen zich op de derde dag na het stoppen met roken stukken beter. Het ademen gaat beter en je lijkt weer plezier te hebben in dingen die je doet, zonder steeds te moeten denken aan die sigaret.